קניתם חופשה ונתקעתם? GINGER ועו"ד מומחה לענייני תעופה עונים על כל השאלות החשובות


ב"שגרה החדשה" של נגיף הקורונה אנו מקבלים שאלות רבות בנושא ביטוח נסיעות לחו"ל וזכויות נוסעים. אנחנו ב- GINGER בשיתוף עם עו"ד אהוד פאי, מומחה לדיני תעופה, ריכזנו עבורכם את התשובות לכל השאלות החשובות


הטיסה שלי בוטלה עקב נגיף הקורונה וחברת התעופה מציעה רק כרטיס חלופי, מה לעשות?

עפ"י חוק שירותי התעופה (הידוע גם בשם "חוק טיבי"), חברת התעופה מחויבת במקרה של ביטול טיסה להציע לנוסעים החזר כספי או כרטיס לטיסה חלופית באותם תנאים של הטיסה המקורית. חשוב לציין שזכות הבחירה בנושא זה נתונה לנוסעים (ולא על פי בחירת חברת התעופה).

למרות זאת, למיטב ידיעתנו ישנן חברות תעופה המציעות לנוסעים כרטיס לטיסה חלופי בלבד ומבלי ליידע אותם שיש להם זכות לקבל החזר כספי, וזאת על מנת להימנע מלהשיב להם את כספם.

שימו לב- עפ"י החוק המקורי, את ההחזר יש להעביר תוך 21 ימים מהמועד שהנוסע פנה לחברת התעופה בכתב, אך עקב המשבר בו מצויות חברות התעופה, החליטה הממשלה להאריך זמנית את פרק הזמן ל-90 ימים. השינוי תקף רטרואקטיבית לכל הטיסות החל מ-1 למרץ ליעדים שהטיסה אליהם מחייבת כניסה לבידוד ביתי. מדובר בשינוי זמני שנכון להיום (26/4) תקף עד ל-31/5, אך ייתכן ותקופה זו תוארך.


הטיסה בוטלה והובטח לי החזר כספי על הטיסה, מה עם שאר ההוצאות ששילמתי: מלון, השכרת רכב וכו'?

במקרה זה יש לבדוק האם פוליסת הנסיעות כוללת סעיף "ביטול/קיצור נסיעה". במידה וכן, יש לפנות לחברת הביטוח בנוגע להחזר על שאר ההוצאות שלא שולמו (לא ניתן לתבוע על הוצאה שקיבלתם עבורה החזר).

במידה והטיסה בוטלה בזמן שהייתכם בחו"ל וכתוצאה מכך נדרשתם לשלם על חשבונכם עבור מלון וארוחות וכרטיסי לטיסה חלופית, ניתן לדרוש מחברת התעופה להשיב לכם עלויות אלה כנגד קבלות.

רכשתי ביטוח לביטול טיסה מכל סיבה, האם אני יכול לבטל את הנסיעה ולקבל החזר בגלל הקורונה?

ביטוח ביטול טיסה מכל סיבה הינו ביטוח נפרד מביטוח הנסיעות לחו"ל. במידה והחלטתם כי אינכם רוצים לטוס ליעד וביטלתם את הנסיעה מיוזמתכם, הרי שתהיו זכאים להחזר של עד 80% מהסכום שביטחתם בפוליסה.

חשוב לציין כי במידה וחברת התעופה ביטלה את הטיסה או הודיעה על הפסקת הטיסות ליעד, לא תהיו זכאים להחזר על ביטול הנסיעה מאחר ומדובר בביטול שנעשה שלא ביוזמת המבוטח. למען הסר ספק, הפעלת ביטוח ביטול מכל סיבה יינתן רק במידה והביטול הוא ביוזמת המבוטח ולא מכורח נסיבות כאלה או אחרות לדוגמא - מלחמה/ מגיפה במדינת היעד/ פשיטת רגל של חברת התעופה ועוד.


ביטלתי את הנסיעה, האם אני זכאי להחזר עבור הביטוח נסיעות שרכשתי?

כן. ניתן לבטל את ביטוח הנסיעות לחו"ל ולקבל החזר מלא בגין התשלום. אנו ממליצים לבדוק האם אתם זכאים להחזר כלשהו בטרם ביטול הפוליסה כדי שתוכלו לממש את זכויותיכם.

לאיזה יעדים ניתן לרכוש ביטוחי נסיעות היום?

תלוי במדיניות חברת הביטוח, זה משתנה בין החברות. כל חברת ביטוח קובעת לעצמה לאיזה יעדים היא מבטחת. נכון לשלב זה, ניתן לרכוש ביטוח נסיעות לכל היעדים פרט לצפון אמריקה.


האם ניתן לרכוש כעת ביטוח "ביטול טיסה מכל סיבה"?

נכון לשלב זה, ניתן לרכוש את הביטוח רק לטיסות היוצאות החל מ-1.9 לא כולל היעדים הבאים: אוסטרליה, איטליה ואסיה.


האם ניתן לבצע שינוי בפוליסה קיימת במקום לבטל את הפוליסה?

כן, ניתן לבצע שינויים, דוגמא: שינוי תאריך הנסיעה (כל עוד לא החלה תקופת הביטוח), הורדת/ הוספת כיסויים (כל עוד אלה מוצעים ע"י חברת הביטוח) ועוד. למען הסק ספק- לא ניתן להוסיף מבוטחים לפוליסה קיימת, ויהיה צורך להפיק פוליסה נפרדת עבור נוסעים נוספים.


מה בנוגע לאפשרות של אזרחים ותיקים לבטל עסקה גם אחרי זמן רב?

בחוק להגנת הצרכן יש התייחסות מיוחדת לעסקאות שנעשו ע"י עולים חדשים, בעלי מוגבלות ואזרחים ותיקים (מעל גיל 65). אזרחים אלו יכולים לבטל עסקה עד ארבעה חודשים מיום ביצועה (בניגוד ל-14 ימי עסקים לשאר האזרחים). הביטול תקף כל עוד נשארו למעלה מ-7 ימי עסקים עד למועד הנסיעה והתקיימה שיחה (טלפון או צ'אט) בין הקונה ומוכר השירות בטרם ביצוע העסקה. דמי הביטול: 5% מסכום העסקה או 100 שקל (הנמוך מביניהם).

שימו לב- זכות ביטול עסקה עבור אזרח ותיק רלוונטית עבור עסקאות מכר שבוצעו מרחוק - עסקאות שנעשו בעקבות שיווק של החברה וללא נוכחות פיזית של הצדדים, ובלבד שההתקשרות כללה שיחה בין הצדדים (לרבות התכתבויות במיילים), ועבור עסקאות ברוכלות - עסקאות שנציג החברה הגיע פיזית אליכם (כגון נציג חברה שהגיע לקבוצה מרוכזת כדי להציע טיול מאורגן). חשוב לציין שחוק זה לא תקף במקרה בו רכשתם את הנסיעה דרך סוכנות נסיעות זרה


האם יש הוראות מיוחדות בנוגע לחבילות נופש לחו"ל?

במסגרת חוק הגנת הצרכן ישנן הוראות מיוחדות עבור ביטול עסקה למתן שירותי תיירות מחוץ לישראל, שמאפשרות לסוכנויות ולחברות התיירות להחיל על עסקה מסוימת מדיניות ביטול של ספקים מחו"ל, ובלבד שכל השירותים הכלולים בחבילה מסופקים מחוץ לישראל ובאמצעות ספקים מחו"ל. יחד עם זאת הוראות אלה יכולות להיות תקפות רק אם החברה דרכה רכשתם את החבילה, פנתה אליכם לפני שביצעתם את ההזמנה ואפשרה לכם לבחור בין זכות הביטול הקיימת בחוק הגנת הצרכן לבין מדיניות הביטול של הספק בחו"ל.


קבלתי הודעה מחברת התעופה שהטיסה בוטלה ומאז אני לא מקבל מהם מענה, מה עושים?

לאור המצב , ישנן חברות התעופה רבות אשר עובדות במתכונת מצומצמת מאוד, ולא מספקות מענה כלל. יש לזכור שנגיף הקורונה הוא אירוע קיצוני שלא חווינו כמותו. אם הטיסה בוטלה ואתם מעוניינים בקבלת החזר כספי, יש לפנות בכתב לחברת התעופה ולהתאזר בסבלנות. במידה ורכשתם כרטיס טיסה דרך סוכנות נסיעות, יש לפנות אליהם בכדי שיסייעו בקבלת ההחזר, שכן ככל וחברת התעופה תשיב את כספכם, זה יהיה דרך הסוכנות שדרכה רכשתם.


חברת התעופה הודיעה על דחיית הטיסה, ואני לא יכול לנסוע בתאריך החדש, מה לעשות?

באפשרותך לסרב ולבקש החזר כספי. לפי חוק שירותי התעופה, במקרה של דחיה במועד ההמראה של יותר מ-5 שעות, הנוסע יכול לקבל החזר כספי עבור כרטיס הטיסה או כרטיס לטיסה חלופית (על פי בחירת הנוסע), לרבות מקרה של דחיית הטיסה למועד עתידי.

יש לציין שבמסגרת הצעת החוק שטרם אושרה, הוצע כי במקרה של דחיית או הקדמת טיסה שבין 5 לעד 12 שעות, לא יהיו הנוסעים זכאים לקבל החזר כספי אלא זיכוי לטיסה חלופית במידה, ובמידה והנוסעים לא יממשו את הכרטיס תוך כשנה, רק אז הם יהיו זכאים לקבל החזר כספי.


קניתי את כרטיס הטיסה דרך סוכנות נסיעות, מי אחראי להעביר לי את ההחזר?

במקרה של ביטול טיסה על חברת התעופה להשיב לנוסעים את מלוא התמורה ששולמה על-ידם עבור הכרטיסים (ככל והנוסעים בחרו לקבל החזר ולא כרטיס לטיסה חלופית). יחד עם זאת, אם הכרטיס נקנה על-ידי הנוסעים באמצעות סוכנות נסיעות, חברת התעופה תשיב להם את כספם דרך הסוכנות שדרכה הם רכשו את הכרטיסים.

בהקשר זה יצוין, כי ישנם נוסעים רבים שרכשו כרטיסי טיסה דרך סוכנויות זרות, דבר העלול ליצור עבורם בעיה, שכן ככל וחברת התעופה תוכיח שהיא העבירה את ההחזר הכספי עבור כרטיסי הטיסה לסוכנות הנסיעות, אולם אותה סוכנות לא העבירה אותו לנוסעים בפועל, לא ניתן יהיה לתבוע את הסוכנות במידה ואין לה נציגות בישראל.


יש לכם שאלה נוספת? פנו אלינו במייל: Office@gingerbit.co.il

This is how Hi-Tech gets insured.

Download our app and enjoy all the
benefits of GINGER

Hi-Tech employers?

Insurance provider: Migdal Insurance and Financial Holdings

GINGER Insurance Agents LTD

All rights reserved. GINGER 2019

whatsapp-chat@1x.png